RESPOND: Wielopoziomowe zarządzanie migracją masową w Europie i jej sąsiedztwie

 

Mając na celu wzmocnienie zdolności zarządzania i spójności polityk Unii Europejskiej, jej państw członkowskich i sąsiadów, projekt RESPOND jest kompleksowym studium nad zarządzaniem migracjami w obliczu kryzysu uchodźczego w 2015 r. Skupiając 14 partnerów i badaczy reprezentujących 7 różnych dyscyplin, projekt  bada procesy tworzenia i (nie)spójności polityk poprzez badania porównawcze w krajach wysyłających, tranzytowych i przyjmujących.

RESPOND poddaje analizie zarządzanie migracjami na poziomach makro (transnarodowy, narodowy), meso (samorządowy/lokalny) i mikro (uchodźcy, imigranci) poprzez zastosowanie innowacyjnej metodologii badawczej wykorzystującej analizę prawną i polityczną, historyczną metodę komparatystyczną, analizę opartą na wywiadach oraz metodę fotografii partycypacyjnej (photovoice). Projekt skupia się głównie na następujących obszarach:

1) Zarządzanie i bezpieczeństwo granic

2) Międzynarodowa ochrona uchodźców

3) Polityki przyjmowania

4) Polityki integracji

5) Sprzeczne kierunki europeizacji i jej eksternalizacji

Wychodząc od powyższych zagadnień zbadamy wielopoziomowe zarządzanie, mierząc się jednocześnie z kłopotliwym pytaniem o rolę migracji przymusowych w narastaniu niepokojów w Europie. W odróżnieniu od wielu badań na temat procesów zarządzania bazujących na jednym poziomie analizy, wielopoziomowe podejście oparte na wielu metodach badawczych projektu RESPOND pokazuje współzależny związek pomiędzy polityką i praktyką wśród podmiotów na wszystkich trzech poziomach; podkreśla nie w pełni zbadaną rolę urzędników na poziomie meso; oraz rzuca światło na działania podmiotów pozarządowych w obliczu próżni politycznej. Ostatecznie RESPOND zobrazuje, które polityki zarządzania migracją rzeczywiście funkcjonują oraz jak funkcjonują imigranci i urzędnicy w sytuacji braku spójnych polityk.

Koncentrując się na podejściu skupionym na uchodźcach projekt RESPOND przysłuży się badaniom dotyczącym obywatelstwa, gender i integracji, przyniesie bezpośrednie korzyści wspólnotom uchodźców oraz wytyczy kierunek dla rozwoju bardziej efektywnej polityki.

 Twitter                Facebook               Academia                 Instagram: respond.horizon2020

Czas trwania

2017 - 2020

Źródło finansowania

HORYZONT 2020

Partnerzy

Koordynator:

  1. UPPSALA UNIVERSITET (UU), SANKT OLOFSGATAN 10 B, UPPSALA 751 05, Sweden.

Partnerzy:

  1. THE GLASGOW CALEDONIAN UNIVERSITY (GCU), Cowcaddens Road, City Campus 70, GLASGOW G4 0BA, United Kingdom.
  2. GEORG-AUGUST-UNIVERSITAT GOTTINGENSTIFTUNG OFFENTLICHEN RECHTS (UGOE), WILHELMSPLATZ 1, GOTTINGEN 37073, Germany.
  3. THE CHANCELLOR, MASTERS AND SCHOLARS OF THE UNIVERSITY OF CAMBRIDGE (UCam), TRINITY LANE THE OLD SCHOOLS, CAMBRIDGE CB2 1TN, United Kingdom.
  4. ISTANBUL BILGI UNIVERSITESI (BILGI), established in KAZIM KARABEKIR CAD 2/13 ISTANBUL ESKI SILAHTARAGA ELEKTRIK SANTRALI SANTRAISTANBUL KAMPUSU, EYUP ISTANBUL 34060, Turkey.
  5. SVENSKA FORSKNINGSINSTITUTET I ISTANBUL (SRII), SKEPPARGATAN 8, STOCKHOLM 114 52, Sweden.
  6. OZYEGIN UNIVERSITESI (OZU), NISANTEPE MAH ORMAN SOK 13, ALEMDAG CEKMEKOY ISTANBUL 34794, Turkey.
  7. UNIVERSITA DEGLI STUDI DI FIRENZE (UNIFI), Piazza San Marco 4, Florence 50121, Italy.
  8. PANEPISTIMIO AIGAIOU (UAEGEAN), LOFOS PANEPISTIMIOU, MYTILINI 81100, Greece.
  9. OESTERREICHISCHE AKADEMIE DER WISSENSCHAFTEN (OEAW), DR. IGNAZ SEIPEL-PLATZ 2, WIEN 1010, Austria.
  10. UNIWERSYTET WARSZAWSKI (UNIWARSAW), KRAKOWSKIE PRZEDMIESCIE 26/28, WARSZAWA 00 927, Poland.
  11. KOBENHAVNS UNIVERSITET (UCopenhagen), NORREGADE 10, KOBENHAVN 1165, Denmark.
  12. LEBANON SUPPORT (LS), 5TH FLOOR ABDALLAH ABDALLAH BUILDING AL-MOUNTAZAH ST MOUNT LEBANON, FURN EL CHEBBAK 1003, Lebanon.
  13. HAMMURABI HUMAN RIGHTS ORGANIZATION (HHRO), ALQADISSYA MINISTERS CAMPOUND – HOME 24, BAGHDAD, Iraq.