Zbadanie i ocena dobrych praktyk w promocji przedsiębiorców z mniejszości etnicznych
W ostatnich latach można zaobserwować rosnące zainteresowanie przedsiębiorcami należącymi do mniejszości etnicznych wśród społeczeństwa i coraz więcej badań w Europie jest poświęconych temu zagadnieniu. Badania na ten temat koncentrowały się do tej pory przede wszystkim na opisie socjologicznym składu grup etnicznych i ich skłonności do otwierania własnej działalności gospodarczej.
Brak badań dotyczących środowiska wpływu w Europie na przedsiębiorczość mniejszości narodowych, skłonił badaczy do przemyślenia związku pomiędzy szerszym kontekstem i przedsiębiorcami z mniejszości etnicznych i do oceny istniejącej literatury pod względem różnic środowiska instytucjonalnego jako potencjalnego czynnika wyjaśniającego.
W naszych badaniach skorzystaliśmy z koncepcji mieszanego uwikłania 2, która uwzględnia charakterystykę podaży przedsiębiorców z mniejszości, kształt struktury możliwości i pośrednictwo instytucji pomiędzy potencjalnymi przedsiębiorcami a realnie otwartymi nowymi biznesami w celu analizy przedsiębiorczości mniejszości w różnym narodowym kontekście.
W przypadku przedsiębiorczości mniejszości etnicznych, główne pytanie dotyczy tego, czy istnieją specyficzne bariery i możliwości w porównaniu do rodzimej przedsiębiorczości i do jakiego stopnia różni się to w różnych krajach europejskich.
Po drugie, trzeba skupić się na sposobach, w jakich migranci i mniejszości narodowe przezwyciężają te trudności. W tym kontekście podejście przedsiębiorcze i orientacja odgrywają ważną rolę i bardzo ważne jest zbadanie jakie środki pomagają im w tym procesie.
Cele badania:
- identyfikacja i ocena środków i schematów wspomagających promowanie przedsiębiorczości pomiędzy osobami z mniejszości narodowych,
- identyfikacja istniejących organizacji zawodowych reprezentujących interesy ekonomiczne przedsiębiorców z mniejszości narodowych
- identyfikacja dobrych praktyk w promocji przedsiębiorców z mniejszości narodowych
Czas trwania
2006 - 2007
Źródło finansowania
Komisja Europejska/Dyrekcja Generalna ds. Przedsiębiorstw w ramach Programu Celowych Badań Ekonomiczno-Społecznych Komisji Europejskiej (Targeted Socio-Economic Research Programme)
Partnerzy
- FACET BV
- University of Amsterdam/IMES
- European Microfinance Network