MAGDALENA JANUSZ, Kaja Klencka, Sławomir Mandes, Shin Mazur, Sebastian Sosnowski, Nina Sprycha, Kinga Wardak.
2023.
Wizerunek osób uchodźczych na forach pomocowych. Raport z analizy treści mediów społecznościowych.
CMR Working Papers 132(190)
Abstrakt
Raport przedstawia wyniki badania percepcji uchodźców wśród uczestników forów i grup pomocowych aktywnych na Facebooku podczas wczesnej fazy inwazji Rosji na Ukrainę (24.02.22 - 10.04.22). Analiza skupiła się na kategoryzacji uchodźców i rekonstrukcji przypisywanych im potrzeb, emocji i zagrożeń. Płeć i wojna były dominującymi ramami, w których przedstawiano uchodźców jako bezbronne kobiety i dzieci. Ich potrzeby skategoryzowano przede wszystkim jako materialne, związane z pracą, szkołą i mieszkaniem. Integracja z rynkiem pracy została podkreślona jako ważna. Negatywne emocje, takie jak strach i trauma, były powszechnie kojarzone z uchodźcami, wpływając na dyskusje na temat tego, jak należy ich traktować. Krytyka uchodźców była ograniczona i często towarzyszyły im zastrzeżenia oparte na osobistych historiach. Uczestnicy uzasadniali swoje zaangażowanie w pomoc uchodźcom normami moralnymi, wspólną historią, bohaterstwem i wspólną tożsamością z Ukraińcami. Niektórzy wyrażali obawy dotyczące ograniczonych zasobów i ekonomicznego wpływu pomocy uchodźcom. Ogólnie rzecz biorąc, badanie ujawniło zmieniający się wizerunek uchodźców oraz podstawowe narracje i motywacje osób zaangażowanych w fora i grupy pomocowe.
Słowa kluczowe
uchodźcy, postrzeganie ukraińskich uchodźców, kategoryzacja ze względu na płeć, negatywne emocje i trauma, uzasadnienie pomocy