Artykuł skupia się na analizie ewolucji prac nad polską polityką migracyjną w okresie 2016-
2022. Pierwsza data jest wyznaczona przez wydarzenia związane z kryzysem migracyjnym w
Europie (i jego politycznym odbiorem w Polsce) oraz oficjalną rezygnacją z programu polityki
migracyjnej państwa przyjętego w 2012 r. Drugą datę wyznacza kryzys humanitarny na polskobiałoruskiej granicy (mający miejsce od sierpnia 2021 r. aż do dnia dzisiejszego, choć obecnie
występujący już z mniejszą intensywnością) oraz skutki wojny w Ukrainie i przyjęcie
uciekinierów wojennych z tego kraju w Polsce. W tym też czasie nastąpiła zmiana statusu
migracyjnego naszego kraju z kraju typowo emigracyjnego w kraj emigracyjno-imigracyjny,
głównie za sprawą migracji zarobkowych opierających się na dominacji migracji
krótkoterminowych i cyrkulacyjnych (przede wszystkim z Ukrainy).
W artykule zwracamy uwagę na podstawowe znaczenie braku określenia
jednoznacznych celów polityki migracyjnej państwa oraz wyznaczenia zasad ich realizacji.
Dotyczyło to przede wszystkim braku wypracowania kompromisu między celami związanymi
z interesami gospodarki i potrzebami demograficznymi społeczeństwa a wąsko rozumianymi
priorytetami zachowania bezpieczeństwa państwa. Rodziło to zarówno wewnętrzną
konkurencję między poszczególnymi instytucjami w ramach administracji centralnej, jak i
sprzyjało wysokiej wrażliwości politycznej prac nad wypracowaniem programu tej polityki. Jej
efektem było to, że polityka migracyjna państwa przybrała charakter polityki publicznej „bez
polityki” (ang. policy without politics), tj. prowadzenia konsekwentnych działań na różnych
polach migracji (takich jak rynek pracy, polityka polonijna, ochrona granic i polityka
uchodźcza) bez szerszej politycznej i oficjalnej dyskusji o jej celach w dłuższej perspektywie
czasowej. Sytuacja ta sprzyjała również pojawieniu się antynomii w jej funkcjonowaniu
polegających na rozziewie między głoszonymi hasłami bezpieczeństwa a rzeczywistym
przebiegiem ruchów migracyjnych prowadzących do „nieintencjonalnych jej skutków” w jej
funkcjonowaniu (Adamczyk 2021).
Słowa kluczowe
polityka migracyjna, nowy instytucjonalizm, model polityki „kosza na
śmieci”, instytucjonalny brikolaż, Polska